Wandelen is gezond

9 maart 2009

romeinse-brugVolgens wetenschappers is het zelfs de beste vorm van lichaamsbeweging. En niet alleen vanwege de buitenlucht: slechts een half uur stevig wandelen per dag vermindert de kans op hart- en vaatziekten al aanzienlijk, zo is uit recent onderzoek gebleken. De kans op borstkanker zou eveneens kleiner worden. Wandelen is ook goed tegen stress. En wandelen wordt zelfs met succes toegepast in de behandelingsmethode van psychiatrische patiënten en ontspoorde jongeren.

De voordelen van wandelen op een rij
- Wandelen bevordert het prestatie- en uithoudingsvermogen, versterkt de spieren en het weefsel en stimuleert de bloedsomloop.
- Wandelen helpt om gewicht te controleren en een dieet vol te houden.
- Wandelen neemt spanningen en angsten weg en helpt om stress de baas te worden.
- Wandelen bevordert een beter zuurstofverbruik, creativiteit en helder denken.
- Wandelen belast de knieën en benen minder dan veel andere sporten.
- Met wandelen leer je een nieuwe omgevingen, dorpen of natuurgebieden kennen.
- Wandelen kan het begin zijn van, en de brug naar, andere takken van sport.   
- Voor wandelen heb je geen georganiseerde cursus nodig.
- Wandelen kost (bijna) niets.

Met andere woorden: wandelen houd je jong, fris, slank en gezond!

Geen reacties mogelijk.