Wandeltips

18 maart 2009

rugzakEen goede voorbereiding is het halve werk

Voor een ‘ommetje’ hoef je je natuurlijk niet echt voor te bereiden; een paar comfortabele schoenen volstaat. En eventueel een regenjas bij slecht weer. Wil je een langere tocht van enkele uren, of zelfs meerdere dagen maken dat zul je beter beslagen ten ijs moeten komen.

Wat neem je mee:
- Drinken en eten voor onderweg mee, ook iets met zout.
- Lichtgewicht regenkleding.
- Blarenpleisters.
- WC papier.
- Afhankelijk van seizoen: zonnebril, muts, handschoenen, extra warme kleren of zwemspullen.

 Voorbereiding:
- Loop op ingelopen schoenen, dus geen nieuwe schoenen direct uit de verpakking.
- Wrijf je voeten vooraf dagelijks in met kamferspiritus tegen blaren.
- Draag wollen of katoenen sokken of eventueel speciale wandelsokken.
- Draag kleding die snel droogt.
- Neem een dik stokje in je hand of beide handen, dat voorkomt dikke vingers.
- Eet twee uur voor de wandeling een goede maaltijd. Bij langere tochten regelmatig iets eten.
- Start rustig en geef je spieren de kans om warm te worden.
- Loop in een regelmatig ritme. Regelmatig lopen is belangrijker dan snelheid.
- Loop afwisselend links en rechts van de weg bij holle of bolle wegen.

Geen reacties mogelijk.